dinsdag 29 mei 2012

Ondertussen in

Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen. Zwarte man Hadders heeft een lief in Amsterdam. Nu is het goed om te weten dat de meeste mensen uit de hoofdstad hun roots hebben in de provincie en dat de meeste van origine Amsterdammers inmiddels in de provincie wonen. Zal onze zwarte man binnenkort ook tot de Amsterdamse scene gaan behoren. Een zekerheid heeft zwarte man Hadders al. Hij hoort bij de scene van SC Veendam. Niet onbelangrijk.


Mijn grote liefde woont in Amsterdam zodat ik noodgedwongen nogal wat tijd in onze hoofdstad doorbreng.
Tot voor kort bezag ik de stad voornamelijk vanuit haar raam op de hoek van de Kinkerstaat en de Bilderdijk.
Altijd wat te doen daar..

Na de recente verhuizing naar Oud Zuid kreeg ik van haar een fiets.
Waarschijnlijk met het idee dat ik dan ook eens zelfstandig onze hoofdstad kon ontdekken.

Deze week was het zover. Op de fiets de stad in.
Het grote verschil met Groningen is dat je er niet om de haverklap een bekende tegenkomt.
Als je wel begroet wordt is het meestal een Groninger die een dagje Amsterdam doet.

's Avonds kwam ik op een terras aan het water terecht.
Grote groepen buitenlandse studenten vermaakten zich daar met elkaar.

Een man viel op. Hij droeg een grijze baard en een zwarte hoed hetgeen me gelijk voor hem innam.

Na wat gedraal mijnerzijds trok ik een stoel bij en vroeg of ik bij hem plaats mocht nemen.
Hij gebaarde dat het goed was en ik stelde me voor.

Hij schudde mijn hand en zei: 'Hello, I'm Johnny Cash.'
Ik zei:' Hello Johnny, nice to meet you.'
'Have you ever shot a man in Reno?'
'Just to watch him die.', antwoordde hij.

U begrijpt, het ijs was gebroken, we lieten drank aanrukken en het werd laat en luidruchtig.

'Johnny' was afkomstig uit Bosnie-Herzegowina en woonde al zeventien jaar in Amsterdam.
'Gevlucht voor de oorlog zeker?' vroeg ik.

'Nee', sprak hij. 'De drugs zijn hier veel beter.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten