Een ontdekking. Een schok. In het State
Historical Museum in Moskou stond de Rolls Royce van
Lenin. Dus Lenin had een Rolls! Een van de architecten van het communisme reed
in de beste en duurste auto van de wereld! Ook hij was dus van links lullen en
rechts zakken vullen. Daar zouden de roden in Finsterwolde en omstreken, die
als laatste via gecodeerde brieven contact hielden met kameraden in Rusland,
van opkijken. Waarmee wat mij betreft het communistische gedachtegoed
definitief naar fabeltjesland kon worden verwezen. Als zelfs hij… Schreef
Gyorgy Konrad in De medeplichtige niet dat het
communisme begon met coöperatieve landbouw en eindigde met elektroshocks?
In het museum kregen we voor het eerst echt
zicht op de relatie tussen Rusland en de Oriënt, oftewel de Kaukasus en
Centraal-Azië. De basis werd door Katarina II gelegd in 1770, daarom was dat
het beginjaar van de expositie. In 1920, het jaar waarmee de expositie stopte,
was in de wereld het verschil tussen west en oost min of meer vervaagd,
vandaar.
De gids zei dat Rusland zich in die tijd met
de Oriënt verbond. Wij vanuit Nederland zouden dat annexeren noemen en
uiteraard ging dat niet zachtzinnig. Het museum had beter het State War Museum
kunnen heten, vanwege de vele uitgevochten ‘verbindingen’. Het ging over oorlog
op de Krim, oorlog in de Kaukasus, oorlog tegen de Grieken, tegen de Fransen,
Engelsen en Oostenrijkers tegelijk en zo ging het maar door. O ja, ook tegen
Napoleon.
Terwijl we de dag zo vreedzaam waren begonnen
met een bezoekje aan het Kremlin. Dat had een
toeristisch karakter, met een ‘fotomoment’ voor die mooie kathedraal voor het
Rode Plein, met die snoepkleurige torendaken. Als ze hadden gezegd dat Willy
Wonka er woonde, had ik het ook geloofd. Bij een stalletje kocht ik twee
bontmutsjes voor mijn zoontjes. Journalisten waren soms net mensen. Meteen
kreeg ik een sms-je terug van mijn wederhelft: ‘vergeet je je vriendin niet?’
Waarop ik weer terugmailde van ‘rustig, rustig’. Mijn zoon had ook al gezegd
dat hij iets meer wilde dan alleen zo’n muts. Om te beginnen had ik voor haar
een tas met kunstopdruk uit het Tretjakovmuseum
gekocht. Niet duur, maar het ging om het idee.
In het Tretjakov beleefden we een redelijk
spectaculair, zo niet historisch moment, toen het 7,5 meter lange en anderhalf
meter hoge doek The People of Russia van Evgenii
Lanseray voor ons werd uitgerold. Dat werd het sluitstuk op Museumeiland,
ongeveer op de plek waar de Wolgaslepers hing. Het
lag nog in depot en was nog nooit aan publiek vertoond, ook in Rusland niet.
Het moest gerestaureerd worden en daarvoor was geen geld. De opknapbeurt bleek
door het Groninger Museum betaald. Het uitrollen was een heel karwei, maar
daarna mochten we, als eerste publieke mensen ter wereld na lange tijd, ons
vergapen aan het monumentale werk, dat de ‘unificatie’ van Rusland met de
andere volkeren verbeeldt.
Lanseray maakte het tussen 1913 en 1916. The
People of Russia heeft vermoedelijk niet dezelfde
status als de Wolgaslepers, anders zou het niet zo
lang in depot liggen, maar volgens gastconservator Inessa waren ze niet met
elkaar te vergelijken. Het schilderij van Repin is een soort j’accuse aan de
laagste arbeidskrachten en dat van Lanseray moest een gevoel van trots bewerkstelligen.
Het Tretjakov
leverde zestig procent van de werken van de expositie over het Russisch
Oriëntalisme, die in totaal zestig schilderijen, twintig tekeningen en foto’s,
kaarten en grafisch werk omvatte. Daaronder twintig schilderijen van Vasili
Vereshschagin (1842-1904). Een van die werken, The Doors, was het boegbeeld van de tentoonstelling. Ook bij Vereshschagin veel
oorlogstaferelen. Niet onlogisch, aangezien hij door het leger was gevraagd mee
op pad te gaan om de zeges vast te leggen. Hij schilderde echter wat hij wou en
dat was niet de fraaiste kant van de oorlog en dat was weer niet naar de zin
van de opdrachtgevers. Gelukkig kocht mecenas Tretjakov al zijn schilderijen
op. Fascinerend was het wel en had Groninger Museum-directeur Kees van Twist in
een interview in het Dagblad niet gezegd dat er twee thema’s echt interessant
waren in het leven: dood en seks?
We konden pas om half drie aan de lunch in het
Tretjakov, want tussen dat bezoek en het oorlogsmuseum kregen we een
spoedrondleiding van de gids van de kathedraal en dat liep uit, want zij hield
niet op te verklaren hoe jammer het was dat we er maar zo kort waren, want er
viel zoveel te vertellen. Opvallend overigens dat alle muren in alle musea geel
zijn. Misschien een niet heel interessant gegeven, maar mocht iemand willen
weten welke kleur de muren van de musea in St. Petersburg en Moskou hebben dan
natuurlijk weer wel.
Zoals al eerder vermeld, een persreis is echt
keihard werken en tijd om uit te buiken was er niet, want daar wachtte alweer
het State Museum of Oriëntal Art. In dat 200 jaar
oude gebouw werden ooit concerten gegeven en daar kwam Poesjkin graag, dus
waren we weer op historische grond.
We konden ’s avonds bijkomen tijdens een
informele bijeenkomst bij de cultureel attaché in Moskou, tijdens welke een
buffetdiner werd georganiseerd. Nadat ik twee keer had opgeschept, ervan
uitgaande dat dit het complete buffet was, kondigde de gastheer aan dat de
volgende gang werd geserveerd, terwijl even later het dessert volgde, uiteraard
gevolgd door koffie, al kon ook nu niet worden vastgesteld of het Nederlandse
was. Diplomatie heeft overigens een rol gespeeld in het losweken van The
Doors, want de nieuwe directeur van het Tretjakov
wilde dat niet uitlenen. Waarmee weer het belang van een buitenlandse dienst
was bewezen.
Opvallend in Rusland: op sleutelposities, in
ieder geval in de sector kunst en cultuur, zitten vooral vrouwen. Is het in
Nederland zo dat wij mannen het binnenbrengen en de vrouwen het in de
Herestraat over de balk gooien, in de communistische heilstaat bleek dat
andersom. Zie de Rolls van Lenin.
Een van de leukste momenten van de dag was
even voordat we aanbelden bij de attaché. Toen zaten we met zijn allen op een
bankje bij een vijvertje. Even rust, niks doen, niks zeggen, gewoon mensen
kijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten