Zwarte man Cutileiro was samen met zwarte man Hadders ooit in het Thialf-stadion om zwarte man Cash te zien optreden. Zwarte man Hadders heeft hier op de blog reeds verslag van gedaan. Geen paniek. Ieder heeft zijn eigen verhaal en was de grote denker Plato al niet van mening dat de zintuigen niet altijd te vertrouwen zijn. De verstandelijke wereld had hij hoger zitten. Lees het jaloersmakende verslag van onze nieuwe zwarte man en wees bij het lezen zo verstandig een plaat van de zwarte meester als soundtrack te gebruiken. Dit prikkelt de zintuigen. Een win win situatie.
Ik heb de eer en het
genoegen gehad Johnny Cash live te zien optreden.
The Man in Black.
We schrijven oktober 1990.
In het aangename gezelschap van countryzangeres Alet, Zwarte Man Hadders en de
tegenwoordige Miss Crowbar gaat het in een wit autootje richting Heerenveen.
Eenmaal in het Thialf-stadion worden wij geleid langs de openstaande deuren van
de 400-meterbaan waar de Rintje Ritsma’s hun rondjes rijden, naar de
ijshockeyhal. Het is even voor acht uur en bijna alle stoelen zijn al bezet.
Wij vinden toch nog mooie plaatsen, op een van de strafbankjes. Een gelukkige
greep want we hebben hier goed zicht op het podium en ook het geluid is op deze
plek alleszins acceptabel, voor een sporthal.
Stipt om acht uur doven de
zaallichten. Tot onze niet geringe verbazing betreden de dansmariekes van
Heerenveen in vol ornaat de zaal, jonglerend met olijk verlichte batons en in
een goed ingestudeerde choreografie. Ze weten hier wel wat ‘show’ inhoudt. De
meisjes worden gevolgd door de plaatselijke fanfare die een blaasarrangement
speelt van ‘Ring Of Fire’, een van de grote hits van Johnny Cash. Dit alles is
opmaat tot een speech van de met Culturele Zaken belaste wethouder van
Heerenveen, die met zwaar Fries accent ‘de heer Johnny Cash’ welkom heet en in
een langdradig relaas uit de doeken doet hoe bijzonder deze avond wel niet is
voor zijn gemeente. En hoe blij hij en het gemeentebestuur zijn. Bla bla.
Wij kunnen op ons
strafbankje hier wel om lachen.
We weten nog niet hoezeer
deze avond ons geduld zal gaan beproeven.
Aansluitend beginnen de
voorprogramma’s. Een stoet aan Hollandse country-acts trekt voorbij, begeleid
door orkestbanden, met in kitscherige galmeffecten verdronken versies van hits
die wij niet kennen. Ze zullen origineel wel van Garth Brooks zijn, vertellen
wij onszelf. Een van de zangers is de in Hollandse countrykringen zeer
gereputeerde Ben Steneker. Waarom hij zo beroemd is ontgaat ons. De meeste van
deze acts spelen niet meer dan een of twee nummers maar dat zijn er dan altijd
nog een of twee te veel. Ruim vijf kwartier verder wordt de parade van wansmaak
nog enigszins gered door een optreden van Captain Gumbo. Een zydecoband die
zowaar zelf de instrumenten bespeelt. Ze mogen dan ook maar liefst vijf nummers
spelen.
Zaallichten aan.
Geduld.
Ondertussen worden wij
bevangen door lichte paniek. Een toeschouwer bij ons in de buurt vertelt dat
Johnny Cash eerder die week een optreden heeft geannuleerd wegens een
kaakontsteking. Het zal toch niet? Wij hebben toch niet naar al deze bagger
zitten luisteren om straks in een lange rij bij de kassa te wachten tot we ons
geld terugkrijgen en daarna terug te rijden naar Groningen?
Geduld.
We halen ook geen biertjes,
want de bar is buiten de ijshockeyhal en geen van ons vieren wil de opkomst van
The Man in Black missen. We keuvelen wat en het is inmiddels al even na tienen.
En dan plotseling licht uit, spot aan.
“Hello, I’m Johnny Cash”
‘Folsom Prison Blues’ is het
eerste nummer en de toon is gezet. Cash wordt begeleid door een even gedegen
als spaarzaam spelende band. Geen solo’s, no bullshit. Links op het podium
staan drie vrouwen – onder wie Johnny Cash’ echtgenote June Carter – die de
koortjes zingen. Veel ruimte krijgen ze niet in de arrangementen, maar op de
momenten dat ze meedoen vallen de sterren uit de hemel. En natuurlijk komt June
af en toe naar voren voor een duet met Johnny. ‘Jackson’ bijvoorbeeld. Het
geheel klinkt als een lp van het Sun-label uit de jaren vijftig. Allemaal kort
en krachtig. Nummers klokken rond de twee minuten, hooguit drie. Johnny Cash is
nog niet begonnen aan zijn overigens magistrale zwanenzang, de ‘American
Recordings’ onder leiding van Rick Rubin, en is gewoon nog een swingende
entertainer uit Arkansas. Een hele goeie.
Zijn kaak ziet er echter wel
degelijk gezwollen uit en we hopen maar dat hij de show kan voltooien. We vrezen
dat het afgelopen is, wanneer hij na veertig minuten achter de coulissen
verdwijnt.
Maar geen paniek: hij maakt
slechts ruimte voor zijn zoon John Carter Cash. Een entr’acte die pijnlijk mag
worden genoemd. (Ik heb ook eens Dionne Warwick haar zoon het podium zien
opsleuren. Niet doen mensen! Geen goed idee om je minder getalenteerde kinderen
op deze manier te showen!)
De gitarist pakt de
microfoon. Ik moet hier parafraseren maar neemt u van mij aan, dit is een
redelijk getrouwe weergave: “Ladies and gentlemen, may I have your attention. Because this very
special guy will take the stage. And he will rock y’all. You’re gonna love him!
Because he is a true talent! He does not simply step into his father’s
footsteps. No sir! This man is an original. He creates his own music. He’s not
a copycat. Ladies and gentlemen, a big hand for John Carter Cash!”
Een wat sullig ogende
slungel met – in dit gezelschap – volledig uit de toon vallend lang hippiehaar
stapt naar voren met zijn gitaar. Hij speelt slechts één nummer, ‘Blue Suede
Shoes’. Een opmerkelijke keuze voor zo’n origineel en eigenzinnig talent, vinden
wij.
Geduld.
Dit keer gelukkig maar twee
minuten.
Vader Johnny komt terug en
gaat verder waar hij gebleven was. Een aaneenschakeling van onze favoriete
liedjes. ‘Get Rhythm’, ‘Wanted Man’, ze komen allemaal voorbij en de show wordt
besloten met het ijzersterke ‘I Walk The Line’ en natuurlijk ‘Ring Of Fire’,
waarbij de fanfare van Heerenveen gelukkig niet terugkomt. Even plots als hij opkwam
is Johnny Cash ook weer verdwenen.
“Thank you, goodnight”.
Geen toegift.
Zaallichten.
Het is inmiddels al na half
twaalf en wij kijken elkaar aan in het besef zojuist een heel bijzonder concert
te hebben meegemaakt. We stappen naar buiten, de kou en regen tegemoet.
Terug naar Groningen.
Want de bowlingbaan in
Heerenveen is al gesloten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten